Archív
Prosinec
Čarokrásná zima
-
seznamování se světem lidí, kultury a uměním
-
rozvíjet schopnost vytvářet a upevňovat citové vztahy k rodině i ke svému okolí
-
posilování kladného sociálního vztahu k ostatním lidem
-
získávat poznatky o různých tradicích – Vánoce, svátky radosti, vánoční stromeček
-
rozvíjet kulturně estetické dovednosti, dále výtvarné, hudební, dramatické a pohybové
-
rozvíjet u dětí samostatnost, zručnost a snahu dokončit práci
Témata
Mikuláš ztratil plášť
-
příprava na Mikuláše
-
Mikulášské nadílka
-
Písně, říkanky k danému tématu
-
Výtvarné, pracovní a pohybové činnosti k tématu
Předvánoční tvoření se slonem
-
Vánoční výzdoba třídy, zdobení stromečku
-
Pečení cukroví a vánočních laskomin
-
Vyrábění vánočních ozdob a přáníček
Betlémská hvězda
-
Vánoce – zvyky a tradice (pouštění lodiček, krájení jablíček…)
-
S adventním kalendářem počítáme, kdy přijde Ježíšek
-
Vánoční nadílka
Tajná vánoční přání
-
dopis pro Ježíška
-
vyrábění přáníček pro rodiče
Pravidelné logopedické chvilky, jazykové hříčky, básničky s pohybem, pohybové aktivity: Hod do kotlíku, Prolézání tunelu z pekla…
Logopedie:
- skupinová a individuální logopedie
- oromotorická cvičení
Březen
Sluníčko, sluníčko, popojdi maličko
-
rozvíjet poznatky o přírodě a jejich změnách následkem ročního období a počasí
-
podporovat dětská přátelství
-
posilovat radost z objevovaného, probouzet zájem, zvídavost, soutěživost a učit se prohrávat
-
rozvíjet estetické cítění, smysl pro krásu a ladnost barev
Témata
Petrklíč, petrklíč – od jara je klíč, první jarní květiny
-
první jarní kytičky – pojmenování
-
barvy v přírodě – druhy květin a stromů
-
ochrana životního prostředí, co mu škodí
Změny v přírodě, návrat ptactva, probouzení živočichů
-
charakterizovat roční období, změny v přírodě, jarní počasí
-
probouzení broučků ze zimního spánku, vítání ptáčků z teplých krajin
-
první práce na zahrádce, pokus s klíčením semínek
Poznám barvy, tvary
-
poznávání základních geometrických tvarů – určit jejich rozdíly, vyhledání na běžných věcech kolem sebe
-
počítání od 1 do 10
-
poznávání různých odstínů barev a míchání barev
-
soutěžní a kolektivní hry na téma: barvy, tvary, čísla, slova
-
návštěva první třídy ZŠ před zápisem do školy
Veselá popelnice, třídění odpadu
-
materiál, který známe
-
učíme se třídit odpad
-
barevné popelnice
Tématické okruhy naplňují oblasti i bloky ŠVP.
Výtvarná, pracovní, hudební a dramatická činnost na dané téma
Logopedie
-
každodenní logopedické chvilky – individuální a skupinové
Barevný týden, 9. - 13.3.
PONDĚLÍ – ČERVENÁ
ÚTERÝ – ŽLUTÁ
STŘEDA – MODRÁ
ČTVRTEK – ZELENÁ
PÁTEK – HNĚDÁ
Únor
Dělání, dělání, všechny smutky zahání
-
pochopit, že změny způsobené lidskou činností mohou prostředí chránit, zlepšovat je
-
chápat, že všichni lidé (děti) mají stejnou hodnotu i když je každý jiný (jinak vypadá, jinak se chová, něco jiného umí či neumí, …)
-
upevňovat návyky v základních formách – zdravit, poděkovat, poprosit, rozloučit se, neskákat do řeči, poslechnout pokyn
-
upevňování pozitivních kamarádských vztahů, projevovat ochotu vzájemně si pomáhat,
-
poskytnout pomoc slabším
Témata
Ten dělá to, a ten zas tohle – povolání
-
poznávat profese dospělých, význam práce pro společnost
-
kde pracují rodiče, práce zaměstnanců školy
-
čím bych chtěl být, hrajeme si na…
-
pozorujeme práci lidí při práci, exkurze
Pět mých kamarádů – naše smysly
-
pohádka O červené Karkulce
-
znát pět svých smyslů a vědět k čemu nám slouží,zrak, sluch, čich, hmat, chuť
-
sluchové, zrakové postižení, jejich pomůcky, jak jim můžeme pomoct (slepecké písmo, vodící pomocný pes,…)
-
osvojení si pojmů : tichý, hlasitý, sladký, kyselý, hořký, barevný, hladký, studený, vůně
Masopust
-
zvyky, vyprávění o maskách, karnevalech
-
vyrábíme masky
-
dětský karneval ve škole
Tématické okruhy naplňují oblasti i bloky ŠVP.
Výtvarná, pracovní, hudební a dramatická činnost na dané téma
Logopedie
-
každodenní logopedické chvilky ve třídě, individuální logopedie se školní logopedkou
13.2. - Karneval
17. - 23. 2. - jarní prázdniny
Leden
Zítra ráno vezmu sáně, zajezdím si z naší stráně
-
rozvíjet pohybové dovednosti v oblasti hrubé a jemné motoriky, osvojovat si poznatky o tělovýchově a sportu
-
přispívat k vytváření návyku zdravého životního stylu
-
umět se podělit o hračku, spolupracovat, kamarádit, respektovat ostatní
-
umět se vcítit do druhého, myslet na něj, podělit se, podělit se o hlavní pozici ve hře
Témata
O dvanácti měsíčkách, bude zima, bude mráz
- pohádka
- roční období, měsíce v roce
- zima, její proměny, znaky počasí – pokus s vodou, ledem
Brusle, sáně, honem na ně – zimní sporty
-
poznávání, rozlišování a pojmenování zimních her a sportů
-
netradiční zimní sporty a olympijské hry
-
radovánky na sněhu – sáňkování, bobování, klouzání
Čepice a rukavice, nebude nám zima více - oblečení
-
pojmenování a rozlišování oblečení
-
rozdíly mezi zimním a letním oblečením
-
z čeho se oblečení vyrábí
Když napadne sníh, je zvířátkům zima
-
co dělají ptáci v zimě
-
péče o zvěř a ptactvo v zimě
-
krmení labutí a kachen
Tématické okruhy naplňují oblasti i bloky ŠVP.
Výtvarná, pracovní, hudební a dramatická činnost na dané téma
Logopedie
-
individuální a skupinová se školní logopedkou
Prosinec
Už jsou tady Vánoce
-
seznamování se světem lidí, kultury a uměním
-
rozvíjet schopnost vytvářet a upevňovat citové vztahy k rodině i ke svému okolí
-
posilování kladného sociálního vztahu k ostatním lidem
-
získávat poznatky o různých tradicích – Vánoce, svátky radosti, vánoční stromeček
-
rozvíjet kulturně estetické dovednosti, dále výtvarné, hudební, dramatické a pohybové
-
rozvíjet u dětí samostatnost, zručnost a snahu dokončit práci
Témata
Mikuláš ztratil plášť
-
příprava na Mikuláše
-
Mikulášské nadílka
-
Písně, říkanky k danému tématu
-
Výtvarné, pracovní a pohybové činnosti k tématu
Zdobíme stromeček, pečeme, vyrábíme
-
Vánoční výzdoba třídy, zdobení stromečku
-
Pečení cukroví a vánočních laskomin
-
Vyrábění vánočních ozdob a přáníček na školní jarmark
-
Prodej ve školním vánočním stánku
Až se stromek rozzáří
-
Vánoce – zvyky a tradice (pouštění lodiček, krájení jablíček…)
-
S adventním kalendářem počítáme, kdy přijde Ježíšek
-
Vánoční nadílka
Tajná vánoční přání
-
dopis pro Ježíška
-
vyrábění přáníček pro rodiče
Pravidelné logopedické chvilky, jazykové hříčky, básničky s pohybem, pohybové aktivity: Hod do kotlíku, Prolézání tunelu z pekla…
Výtvarná, pracovní, hudební výchova na dané téma
Logopedie:
- skupinová a individuální logopedie
- oromotorická cvičení
Listopad
Vítr krade čepice, profukuje ulice. Vlaštovky, kam letíte?
-
osvojovat si věku přiměřených dovedností, jako pozdrav, požádání, poděkování, pomoci druhému, ve vztahu ke svým vrstevníkům a dospělému člověku
-
rozvíjet schopnosti a dovednosti
-
vyjádřit pocity, dojmy, prožitky
-
osvojení si poznatků přírodních jevů, přírodě jako takové, proměny v přírodě spojené s ročním obdobím
-
osvojovat si poznatky o těle a pohybových činnostech
-
rozvíjet komunikační schopnosti
Témata
Kdo žije v lese, motýlci šli spát
-
rozlišování lesních zvířat a živočichů
-
co dělají motýlci, mravenci, …
-
jak se zvířata připravují na zimu
Vydali se čápi a vlaštovky k velké cestě na jih
-
poznávání a pojmenování ptáků
-
někteří ptáci odlétají do tepla, jiným v zimě pomáháme – jak?
Prší, prší, jen se leje, vítr fouká do všech děr
-
jednoduchá charakteristika a vliv počasí na roční období
-
co umí vítr (pouštění draka)
-
déšť – pohádka Pod hřibem (čtení, dramatizace, spojení s vědomou stopou)
-
Jak je venku? Denně sledovat počasí a zapisovat do kalendáře
Znaky a barvy podzimu – barevný týden
-
proč ze stromů padá listí a jakou má barvu
-
barvy a jejich odstíny
-
barevný týden (11. – 15.11.)
-
pondělí – zelená
-
úterý – bílá
-
středa – červená
-
čtvrtek – černá
-
pátek – modrá
-
Polámal se mraveneček
-
poznáváme charakteristické znaky vlastního těla
-
funkce některých orgánů
-
péče o zdraví, péče o nemocného
-
nemocnice, lékárna
Výtvarná, pracovní, hudební a dramatická činnost na dané téma
Tématické okruhy naplňují oblasti i bloky ŠVP.
Logopedie
- individuální a skupinová cvičení
Říjen
Kdo kamarádí s vitamíny, ten je zdravý, plný síly
-
rozvíjet kladné kamarádské vztahy, vnímat druhého, umět se chovat ohleduplně
-
osvojování základních návyků, vést děti k vlastní sebeobsluze a samostatnosti
-
těšit se hezkým příjemným zážitkům, vnímat přírodní krásy
-
vést k mravnímu a estetickému vnímání, cítění a prožití změn v přírodě, podzimní plody, sklizeň
Témata
Foukej, foukej… - poznáváme druhy ovoce
-
druhy ovoce a jeho pojmenování
-
rozlišování podle vzhledu, chuti, barvy, vůně
-
význam pro zdraví člověka
O veliké řepě – poznáváme zeleninu
-
druhy zeleniny a její pojmenování
-
rozlišování podle vzhledu, chuti, barvy
-
význam pro zdraví člověka
Co si dnes koupíme v obchodě
-
kde různé věci koupíme
-
za co nakupujeme
-
ochutnávky
S veverkou Čiperkou poznáváme plody lese
-
rozlišování listnatých a jehličnatých stromů
-
plody keřů a stromů, jejich názvy
-
užitek plodů (šípek – čaj, kaštan, žalud - zvěř)
Knoflík volá: Kudy?, dírka volá: Tudy!
-
osvojení sebeobsluhy
Výtvarná, pracovní, hudební a dramatická výchova na dané téma
Logopedie
-
individuální a skupinová cvičení
-
procvičování dechu, artikulace, mluvidel
Tématické okruhy naplňují oblasti i bloky ŠVP.
Září
V září se těšíme na nové kamarády
-
vhodnou organizací a laskavým přijetím usnadnit novým dětem vstup do MŠ
-
přivítat všechny děti MŠ, připravit jim radostný vstup do kolektivu
-
pomoci dětem a rodičům orientovat se v novém prostředí
-
vést děti k navazování kontaktů mezi sebou navzájem a spolupráci s učitelkou
-
posilovat sociální chování ve vztahu k druhému v dětské herní skupině, v rodině a ve škole
Témata
Naše pohádková MŠ
-
poznávání pohádkových značek ve školce
-
čtení pohádek ke značkám, kreslení jednotlivých pohádkových postav
-
exkurze ve škole, název a účel místností (tělocvična, kuchyň, klubovna…)
-
návštěva střední školy – zubní technik
To jsem já a ty jsi můj kamarád
-
znát své jméno, jména kamarádů ve třídě, jména učitelek
-
jak se chováme ke kamarádům – knížka Chovej se zdvořile
-
co děláme celý den ve školce
-
kolik dní v týdnu trávíme ve školce
Já a moje rodina
-
jméno, příjmení, věk, bydliště
-
jména sourozenců, rodičů
-
rodinné vztahy – maminka, tatínek, bratr, sestra…
To je můj domov
-
místo bydliště
-
znalost názvů místností a jejich účel používání (kuchyň, dětský pokoj, ložnice…)
-
předměty denní potřeby a jejich používání, kam patří (místnosti – stolování, kuchyň)
-
jak doma pomáhám rodičům, jak si hraji
Výtvarná, pracovní, hudební a dramatická činnost na dané téma
Logopedie
-
diagnostika u školní logopedky
-
individuální a skupinová logopedie
-
procvičování dechu, artikulace a mluvidel