Prostorové uspořádání:
Postavení tlumočníka ve škole:
Příprava tlumočníků:
Tlumočník se předem připravuje na tlumočení ve výuce. Je proto v pravidelném kontaktu s pedagogy, kterým tlumočí. Pedagogové proto musí tlumočníkovi jednak poskytnout vhodné materiály (přípravu) a jednak by mu měli před výukou sdělit, jak budou ve výuce postupovat (Co se bude dělat a proč, jak to souvisí s předchozí látkou atd.). Pokud mají mít v následující hodině (příští týden) žáci referát, musí tlumočníkovi poskytnout podklady k tlumočení referátu (poskytnout mu s dostatečným předstihem samotný referát).
Jak by měla vypadat příprava:
Příklad:
Pedagog poskytnul tlumočníkovi přípravu na téma: „Savci“. Příprava obsahovala obecné informace o savcích. Tlumočník si poctivě nastudoval celou přípravu, takže zcela připravený nastoupil do hodiny. V hodině ale pedagog nemluvil obecně o savcích, ale začal mluvit o JEDNOM ZE ZÁSTUPCŮ TŘÍDY SAVCI. Celou hodinu pedagog mluvil o velrybě – Plejtváku obrovském. O jeho vzhledu, výskytu, rozmnožování… Tlumočník neměl předem přípravu na Plejtváka, proto jeho tlumočnický výkon byl velmi slabý. Sám nevěděl přesně, jak přesně vypadá Plejtvák, věděl jen, že je to velryba. Nevěděl, jaký je znak pro Plejtváka atd. V tuto chvíli měl proto tlumočník zjistit od pedagoga, jak takové zvíře vypadá. Pokud se v tuto chvíli tlumočník nedozví potřebné informace o Plejtvákovi, měl by se pedagogovi omluvit, že tlumočit dále nebude, protože o daném tématu nemá informace. Hodina by proto měla z rozhodnutí pedagoga odpadnout, nebo proběhnout nějakým náhradním způsobem, jelikož tlumočník na tuto látku nedostal přípravu.
Pokud pedagog připraví tlumočníkovi přípravu na téma Savci, měl by se držet této přípravy, kterou tlumočníkovi poskytl. Je jasné, že pedagog nebude vykládat přesně slovo od slova, tak jak je to v přípravě. Je ale důležité, aby udržoval tematický rámec přípravy a aby jeho výuka měla jasný cíl a návaznost. Jedině tak žáci vždy dostanou plnohodnotné informace a budou výkladu vždy dobře rozumět.
Tlumočníkovi také jako příprava nestačí jedna věta: „Budeme mluvit o savcích.“ Je třeba mu poskytnout co nejjasnější materiály, ze kterých bude tlumočníkovi jasné, co se přesně bude ve výuce probírat.
Během výuky by pedagog měl také vždy myslet na to, že je jeho projev tlumočený. Měl by tedy mluvit jasně, srozumitelně a vhodným tempem.
Jako příprava také nestačí to, že pedagog řekne tlumočníkovi: „Najdeš to v učebnici, která se jmenuje Kouzelné zrcadlo literatury.“ Učitel musí tlumočníkovi tuto učebnici poskytnout nebo mu ofotit danou kapitolu. Pokud dává učitel tlumočníkovi k dispozici celou učebnici, musí mu vždycky předem oznámit, kterou kapitolu budou příště probírat.
Příprava by zkrátka měla být přípravou pedagoga. Pedagog si dělá vlastní přípravu na následující hodinu, tuto přípravu pak poskytne tlumočníkovi.
Připravujeme pro žáky 7.-10. tříd pražských škol pro sluchově postižené.
Dne 25. 4. 2024 proběhlo losování pořadí přijatých/nepřijatých uchazečů do 1. třídy ZŠ.
Do spisu je možné nahlížet do 29. 4. 2024 po předchozí domluvě v ředitelně školy.
chystá Ulitcentrum na úterý 19. 3. a MŠ a ZŠ na čtvrtek 21.3. 2024
proběhne 3. května 2024 od 9:00 do 14:00 hodin
bude 19. dubna 2024 od 9:00 do 14:00 hodin
bude 13. března 2024 od 8:00 do 14:00 hodin
proběhne ve dnech 16. a 17. 1. 2024
Jednotlivé třídy budou prodávat své připravené vánoční výrobky a občerstvení.
MŠ a ZŠ ve dnech 27.11. až 15.12. 2023.
SŠ pak v týdnu od 18. do 22.12. 2023.
Rozpis jednotlivých tříd je na nástěnce školy.
Dnes je 21. listopadu 2024
a svátek má Albert.
Název školy: | Střední škola, Základní škola a Mateřská škola pro sluchově postižené, Praha 5, Výmolova 169 |
Adresa: | Výmolova 169/2, Praha 5 - Radlice, 150 00 |
IČ: | 48134058 |
Ředitel školy: | Mgr. Milena Čámková |
E-mail: | skola@vymolova.cz |
Web: | https://www.vymolova.cz |
ISDS: | 8jtyftk |
Zřizovatel školy a poskytovatel grantů na mimoškolní aktivity |
Škola: | (+420) 251 553 985 |
(+420) 739 571 517 (i SMS) |
E-mail: | skola@vymolova.cz |
Povinně zveřejňované informace |
Whistleblowing |